Wiiihoooo

Vilket sinnessjukt bra träningspass Kat och jag hade idag! Är så himla nöjd och jag svävar lite på moln just nu! Det här måste vara hennes bästa lydnadspass någonsin, kan knappt fatta hur det kunde gå så galet bra! Får tacka bästa Emma och Crissie för att ni är så fantastiskt bra att träna ihop med och verkligen plockar fram det bästa i både mig och i Kat. Med er två är det alltid roligt att träna och det finns verkligen BARA positiv energi, bästa, bästa ni! =)

För första gången fick jag också ett bud på Kat för att hon visar så bra lydnadsskills, det ni! Innan är det bara vallhundsfolk som velat köpa henne, nu är hon tydligen eftertraktad även som lydnadshund, där ser man…😉

Dagens träning bjöd på två pass var för Kat och Siri, Crissie körde Pippi ena passet och Jennie andra passet. Till slut fick även Teo komma ut och jobba lite och så körde vi två platser (Kats klart bästa någonsin). Därefter lite agilityträning på balanshindren och slalomet. När de andra åkt fick Teo köra rutan ett par gånger på parkeringen, sen fick Ila köra kf och träna på de där slalomingångarna som hon tycker är svåra (12 -15 tror jag att de kallas!?) . Fick minsann ett genombrott idag och hon slog på hjärnan och var riktigt träningsbar. Fick betydligt högre lyckandeprocent idag än tidigare på de där ingångarna vilket känns riktigt, riktigt bra! 

Kats träning idag började med linförighet/fritt följ vilket hon gjorde med viftande svans och fantastisk attityd. Emma kommenderade och jag blandade köttbullebelöning med lekbelöning. Vi utmanade efter en stund och gick mot och förbi stora koner som stod utplacerade på plan. Lite svårt i början men hon släppte det snabbt och ägnade dem sen inte en blick. Hade även bra störningar i form av bilar som körde bakom plan och höga ljud från avfallsanläggningen bredvid. Så toppenbra träning med lagom mycket störning så att hon kunde tappa fokus någon gång men snabbt hitta tillbaka utan att det blev för svårt. Det känns som att jag äntligen hittat rätt väg för att nå fram till Kat och att hon dessutom har börjat förstå hur roligt det är med träning nu. Hon har mognat enormt mycket det senaste och vi har tagit myrsteg framåt men igår och idag känns det istället som att vi tagit stora elefantkliv framåt. Och det känns så fantastiskt bra! Så nu glömmer vi den där dåliga känslan på kursen i onsdags och blickar framåt mot fler finfina träningar med bra attityd och härligt driv. Är otroligt nöjd med alla tre hundarna idag och även med mig själv, skön känsla! =)

Såhär fin är min näsa idag efter krigsskadan jag drog på mig vid närkontakt med Ilas tänder under agilityträningen igår! Lite svullen och lite öm och lite blå, snyggt! =) Men roligt hade vi i alla fall under den där träningen, det är huvudsaken! =)

 

7 thoughts on “Wiiihoooo

    • Haha, ja Ila är lite galen ibland! 😉 Men hon brukar faktiskt inte bitas längre, hon slutade med det när hon var typ två år eller något. Men nu hoppade hon kf, vilket jag inte var riktigt nöjd med och skulle ta om, då blev hon frustrerad så det sprakade om det och när jag så böjde mig ner så passade hon på att hugga tag i näsan… =) Tror att jag fick bort bitandet genom att ställa mig helt stilla och vända ryggen till henne, gjorde ingenting förrän hon hade lugnat sig och slutat bitas. För det kan ju göra ont i armar och axlar också menar jag. =)

      • Att stå stilla är den taktiken jag kör på just nu, men hon har blivit lite värre den senaste tiden. Det är oftast värst i starten, Ann-Sofie tipsade om att jag kan testa att ha henne mellan benen när vi går till starten. Då har hon något att göra istället för att bita på mig. Tur dock att vi inte ska debutera på riktigt förrän tidigast i vår😉

Kommentera

