Lagtävling i den småländska leran!

På fredagskvällen var jag på fest fast utan att festa och jag tänkte åka hem så väldigt tidigt. Varför blir det aldrig så tro? Jag körde såklart hemåt senare än tänkt och kom inte i säng förrän kl 00.30 och kl 04.20 ringde klockan. Var inte så agilitysugen just då…

Men agiltysuget uppenbarade sig några timmar senare och det blev en fantastiskt trevlig lagtävling mitt ute i ingenstans i de djupaste småländska skogarna. Först ut var en agilityklass som inte direkt passade mig och Ila som handen i handsken… Det blev en dålig disk och jag var alldeles för passiv. Dock nöjd med att alla tre kf satt som en smäck! Tror laget gick i mål med 15 eller 20 fel.

Därefter hoppklass A, en rolig, snabb bana! Väldigt synd på underlaget som på denna banan var extremt blött och halt. Mina fotbollskor låg kvar i min bil som stod i Markaryd där Jon hämtat upp mig och där gjorde de ingen nytta alls… Tror att de hade varit lite bättre än mina Salomon, som för första gången fick ris istället för ros. Men allra bäst för dagen hade nog varit att utrusta sig med snorkel och simfötter… Det var alltså sjukt halt, fötterna flyttade sig inte framåt utan i sidled och man kom verkligen ingen vart! Hundarna hade mycket bättre grepp och var snabba så ännu svårare att hinna med sina byten! Det gjordes många misstag för att förarna inte hann placera sig där de tänkt… Vi lyckades i alla fall nolla denna banan och jag är särskilt nöjd över att vi lyckades med distanshandlingen där Ila skulle från en lång böjd tunnel till en annan och i mitten låg en kort tunnel, många sprang nedom den korta tunneln men jag sprang med den mellan oss och hon läste det perfekt – tittade inte ens mot ingången av den korta tunneln. Duktig Ila! =) Alla fyra i laget lyckades nolla denna klassen som vi vann och fick en SMpinne.

Agilityklass B var en lätt och snabb bana. Roligt att få köra flera flytiga lopp efter varandra! Vi nollade och jag är så otroligt nöjd med alla Ilas kf! De kändes till och med säkra för en gång skull… =) Tror att vi fick med oss något fel totalt i laget men hamnade på en andraplats och fick en SMpinne till!

Sist ut var hoppklass B, en lite klurigare men fortfarande flytig bana. Ännu halare underlag och det var riktigt tufft att hinna till rätt placering när man liksom inte kom framåt när man försökte springa. Fick göra ett fult framförbyte innan slalom istället för ett blindbyte som jag tänkt bara för att jag inte hann dit. På ett ställe var det millimeter från att jag ramlade och tvingades sätta ner handen på en tunnel… Vet inte om domaren inte såg det eller släppte igenom det… Vi nollade iaf. Men det blev något fel för de andra i laget. Vi skyller allt på underlaget!😉

Jag är otroligt nöjd med Ilas insats under dagen, hon låg på och löste allt på bästa sätt. Om underlaget varit bättre hade vi fått bättre tider men de vi satte var väl inte direkt långsamma. =) Superroligt att få ösa på och köra klass tvåbanor! Jättehärlig stämning var det också på tävlingen, alla var glada och pepp och jag pratade med många härliga, trevliga människor – det var verkligen roligt att vara på tävling igår! Och vårt lag är så himla bra, jag gillar alla så mycket och allas inställning till lagtävlande är likadan, det är verkligen toppen att tävla i Lantzlaget! =) Nu har vi tagit fyra SMpinnar på sex starter. Vi har två i ag och två i hopp – så vi har två valfria kvar. Håller tummarna att vi tar dem framöver! =)

 

One thought on “Lagtävling i den småländska leran!

Kommentera

