Kurs och kurshund

Idag gjordes det slag i saken av en liten plan som legat och pyrt ett tag.Fick förfrågan för en tid sen från två agilitytjejer med valpar om jag kunde hjälpa dem med lite lydnadsträning. Efter lite funderande sa jag ja, men varför inte och gav mig ut på en ganska okänd mark. Så idag drog vi igång en liten minikurs med tre deltagare. En border collie, en kelpie och en dansk-svensk gårdshund med mattar får jag nu äran att undervisa lite i den ädla lydnadskonsten. Vi fokuserar på grunder och på att få dessa agilityfantaster att inse tjusningen med lydnad! En utmaning kan tyckas men lydnad ÄR faktiskt himla roligt det också! :) Kat fick i uppdrag att var kurshund med allt vad det innebär av att visa övningar och ligga och observera så att alla sköter sig. Och fina lilla barnsliga Kat visade upp en så mycket mer mogen sida än vad jag hade förväntat mig. Eller först var hon förstår alldeles överlycklig över att dessa hundar och människor kommit hem till oss bara för HENNES skull, ja sådär överlycklig att hon nästan kröp ur skinnet. Men sen sansade hon sig och visade fint och låg lös i ett hörn och övervakade. För besväret fick hon en bit köttbulle emellanåt och några gånger ett fri för att visa upp något nytt. Känner mig väldigt stolt över hennes fina utveckling och jag är så glad över att vi har hittat fram till varandra på ett helt nytt sätt. Nu jobbar vi med istället för mot varandra som vi ibland kunde göra tidigare. Med bergéerna har det där varit så självklart, vi har liksom klickat direkt och hittat varandra meddetsamma båda i vardagen och träningen men med Kat har det som sagt tagit lite längre tid. Så sådana här stunder när hon gör som jag vill bara för att hon själv vill det och självmant väljer bort alla andra alternativ och lockelser, ja de är värda så otroligt mycket. Hon har verkligen blivit en fin hund min Kat!❤

6 thoughts on “Kurs och kurshund

Kommentera

