Glada besked

Jag har varit lite nervös för den här dagen, gått och oroat mig så smått. Okej…stryk den meningen. Jag har varit väldigt nervös för den här dagen och såklart oroat mig massor och tusen tänk om har snurrat som små elaka bin i huvudet. Men det hade jag visst inte behövt vara för det var idel glada besked idag!

Dagen idag var nämligen uppbokad för att världens bästa veterinär/ortoped Karin skulle göra sin årliga check av Ila och med på ett hörn skulle även lilla Nys få vara. Ila är jag typ alltid och konstant orolig för därför att den hunden lyckas ju skada sig på än det ena än det andra sättet och plöjer genom livet utan minsta lilla eftertanke eller självbevarelsedrift. Och efter hennes skada och patellaop har jag såklart varit ännu mer orolig. Hennes andra knä strular emellanåt och jag vet att det kan bli operation där också om det vill sig illa. Nu ville jag att Karin (som opererade Ila och var så gullig att jag fick vara med under hela operationen fast att hon tycker att jag är den värsta och mest krävande djurägaren hon någonsin haft, vilket inte säger lite med tanke på vilka skräckexempel man kan möta i den här branschen…😉 Ja, jag är lite sjåpig när det kommer till Ila… ) skulle känna igenom Ila för att ge domen om hon tycker det är dags för op av det andra knät samt säga hur hon tycker att det det opererade knät hållit sen op och om det är okej att jag tränar och tävlar henne så hårt som jag gör. Ja, ni hör ju, man kan bli knäsvag för mindre oroande domar! Eftersom Nys är helsyster med Ila och det finns risk att Ilas patella är ärftlig (även om det varit vid trauma den utlösts) så ville jag kolla även hennes knän. Det räcker liksom med en ”knähund” i familjen…

Först ut för dagen fick bli lilla Nys som med sin härliga uppsyn charmade hela jobbet. Alla ville klappa på Nys och hon kröp upp i nästan varenda knä hon blev erbjuden. Ibland är hon tydligen inte alls reserverad! Hon delade till och med ut pussar och var superglad över all uppmärksamhet!🙂 Det var heller inga problem för Karin att känna igenom Nys. Jag var lite orolig (sällan) att Nys skulle tycka att det var obehagligt men nejdå, hon ställde snällt upp på allt Karin gjorde och böjde. Domen blev 0a på båda knäna, alltså ua, och gud vad skönt!🙂 Resten av lederna var också fina med god rörlighet. Så lite mer muskler på Nysan och sen är det bara att köra agility fullt ut utan att behöva oroa sig för några leder i alla fall! Fantastiskt skönt!!

Förstår ni!? Ua på knäna – wiiihooo vad underbart!!!  :)

Därefter var det Ilas tur och Karin var så nöjd med det opererade knät, det verkar (ta i trä och tvi och spott och allt sådant där) hålla fint för alla påfrestningar och det fanns inga svullnader, gallor eller andra tecken på problem. Dessutom med god rörlighet. Andra knät (ååå ångest över det ja) var också finfint! Inga svullnader, gallor eller annat, patella satt fint på plats (alltså svår att spontanluxera men den luxeras ibland vid mindre trauman) och Karin såg ingen anledning i världen att operera knät i det skick det var i idag! Så bara att köra på och träna och tävla som vanligt! Alltid vara noga med att hålla henne gott musklad och med uppvärmning och sådär men annars köra henne fullt ut! Sen kan detta naturligtvis ändas och det kan bli op i framtiden men just i dagsläget är det grönt ljus för allt vi vill göra och det känns så otroligt skönt och jag är så tacksam för att jobba ihop med världens bästa veterinär! =)

Förstår ni vidden av detta också!? Ingen operation i vinter (ta i trä, spott och tvi och salt över axeln eller  hur det nu är man gör om man är sådär vidskeplig som jag visst är för tillfället)!! Köra på som vanligt och knäna är finfina utan minsta tecken på smärta, nedsatt rörlighet eller svullnad! Wiiihooo och underbart igen!!🙂 Bästa systrarna berger!❤

5 thoughts on “Glada besked

Kommentera

