Plötsligt ledig förmiddag…

Vad passar bättre att lägga tiden på när man plötsligt får ett par timmar lediga en förmiddag om inte lite hundträning?! Så fick det bli och efter promenaden plockades torrfoder och leksak fram för ett pass på ridbanan bakom huset. Temat för dagen fick bli grundsvängar med förväntan på belöning nära infångarna för att lägga bra grunder för grundhundarna och för att få Ila att tighta upp sig och inte kasta sig rakt ut i evigheten som emellanåt kan ske. Därefter inkallning över två hinder med belöning nära infångarna även där för att lära dem att ”växla ner”, hoppa kort och inte braka rakt in i mina ben… Lite bakombytesträning (med två hinder, väldigt basic) och sist minilite slalom. Ila var först ut och gav som vanligt allt och lite till. Härligare hund får man leta efter (eller så uppenbarar det sig en Nyx mitt framför ögonen på en och då har man plötsligt TVÅ alldeles fantastiska underbara härliga hundar, ja det är nästan för bra för att vara sant! Ja, eller jag har ju fyra fantastiska hundar men Ila och Nys spelar liksom i en egen liga om man får lov att säga sådant utan att låta som en som gör skillnad på sina barn och utan att man får hela världen efter sig… Så jag lägger till att jag älskar alla fyra lika mycket men det är något speciellt med systrarna som inte går att förklara, något som gör att vi bara stämmer ihop på alla plan utan minsta lilla konstighet. Vi har liksom klickat alldeles overkligt bra jag och Ila och nu har Nys kommit och gjort samma sak, nästa för bra! )!🙂

Nys imponerade som vanligt, tror inte att hon tränat bakombyten tidigare men på två korta pass har hon fattat grejen. Hon är grym! Körde åttapinnars slalom (orkade inte leta fram fyra pinnar till, de där åtta stod redan ute) och attans vilken fart hon har! Det är så himla kul att lära henne och testa av vad hon redan kan, varje träningspass med lillasyster är en riktig kick! =)

Kan ju erkänna direkt att det inte var samma känsla att köra agility med Kat när jag precis kört systrarna med deras enorma tryck… Kats starter var i alla fall bättre och hon gjorde mycket fint. Efter hennes agilitypass fick hon köra igenom lydnadsettan och då var det hennes tur att glänsa. Oj, vad fint hon gick! Samlat med fin attityd och hon satte alla momenten på första försöket. Kändes riktigt härligt att få avsluta med det! Fina Kat!

Ja, det var våran träningsförmiddag det. Skönt att ha lite hinder hemma ändå! Är väldigt nöjd med alla hundarna idag, de jobbade på superfint utifrån deras förutsättningar och det gäller för mig att försöka att  inte jämföra Kat med krutsystrarna för det är inte riktigt rättvist. Kat har många andra kvalitéer som systrarna saknar…antar jag.😉 ( Det har hon, Kat är till exempel den snällaste av alla mina hundar och den mest sociala, den mest okomplicerade och enklaste av dem alla. Älskade Kat!) Nu väntar jobb!

3 thoughts on “Plötsligt ledig förmiddag…

  1. Här hemma tjatar barnen om att de vill ha en katt och jag är inte helt omöjlig, det kanske kunde vara så att vi kunde passa en Kat framöver. Då borde ju alla bli nödja och glada. Eller?! Kram Från Susan

    • Jag kommer behöva passning av Katten när jag ska tävla i Vårgårda i november och när jag ska till Tyskland i fyra dagar i december. Om barnen inte har tröttnat på att tjata om katt då kanske Kat skulle kunna sällskapa med er de där dagarna!?🙂 Ni får gärna låna henne en dag för att se om det funkar med övriga djur och familjemedlemmar!🙂

Kommentera

