Ridhusplöjt agility

Ridhusträning med Rönne HU ikväll med härlig, springig, blinbytesfrämjande klass två bana. Härligt att få ösa på så att ridhusgruset yrde om tassar och tår. Ila först ut sprätte på som en jordfräs och jag kastade mig och vågade för att hinna blindbyta både här och där – inte alltid att jag hann så att det blev supersnyggt men häftigt att hinna ändå och få till vägarna hyfsat. Körde med leksak i handen sista gången och belönade henne efter att jag blindbytt, för när jag körde den mer i kombinationsmodell gick det bättre att hinna och få till det linje- och handlingssnyggt.

Nys fick smaka på banan i tre delar. Tre delar som hon satte finfint. Men insåg att den stackars hunden nog aldrig stött på en platt tunnel i hela sitt liv. Och där kom jag och bad henne springa snabbt igenom. Inte konstigt att det tog tvärstopp! Väldigt trögtänkt matte som glömt bort hur grön den här hunden egentligen är. Men det glöms lätt bort för hon är så grym på allt och hon är så fantastiskt bra grundtränad att det liksom inte märks att hon inte spenderat hela sin uppväxt på en agilitybana. Så vi övade lite platt och med kastad leksak efteråt och ibland köttbulleskål var det plättlätt för lillasyster att springa fortfort igenom med nästan hela släpet nere. Så det ska nog ta sig med den platta också!

Kat var sist ut och med ett attans driv. Halleda, Kat är utbytt mot något supersnabbt med turbomotor! Jag var tvungen (och lyckades med) att distanshandla henne, för det fanns inte en möjlighet i världen att hinna med och ikapp, och jag kunde skicka henne och köra slalom och till och med lämna långt i starten. Lite fotgående efteråt och kvällen var gjord även för border collien.

Det är fantastiskt härligt att ha tre såhär duktiga hundar i träning samtidigt. Jag lär mig nya saker vid varje träningspass och det är otroligt inspirerande och peppande att lära dem nytt och att kolla av vad de kan. Jag känner mig väldigt tacksam för de tre och för att jag får leva med och träna dem! Det är verkligen häftigt att se deras utveckling och deras växande träningspepp. Finns det något roligare än hundträning? Det gör det nog inte -hundigt är definitivt bättre än ohundigt!🙂

One thought on “Ridhusplöjt agility

  1. Är det nu jag ska börja längta hem lite?!
    Tror allt Siri och jag är taggade till tårna att träna agility, lydnad, rally och en massa annat. Tänk att man kan tycka om och sakna sina träningskompisar så!!

Kommentera

