Sämre veckostart, bättre veckoslut

Denna veckans måndag slog någon sorts rekord i eländes elände. Man bröt sig in i föräldrahuset där mamma låg och sov, med misshandlad och bunden mamma samt stulna smycken, pengar och bil som följd. På väg till sjukhuset och mamma lämnade jag först av hundarna på jobb för att sedan i en korsning, vid stopp för rött ljus , bli påkörd av bilen bakom för att hon ”pratade med sin dotter i telefon och inte var så uppmärksam”. Dock inget fokus på mig då utan tänkte bara på mamma. Upptäckte först senare att bilen ändå var lite tillknycklad precis som min rygg och nacke med extrem huvudvärk som följd. Har sovit ungefär tre timmar per dygn på grund av jobb efter och innan sjukhusbesöken och för att få så mycket familjetid som möjligt. Det har helt klart varit tuffa dagar med totalt ofokus på hundarna. Är så glad att de kunde vara på jobbet de två första dagarna och att snälla kollegor rastade och matade dem. Är också otroligt glad att de inte var med i bilen vid krocken, nu behöver jag inte ens fundera på om de tagit någon skada av den. Igår fick de första promenaden sen i söndags och glädjen visste inga gränser. Kat badade i varje vattenpöl och verkade älska det faktum att snön var borta. Hon, Teo, Ila och Nys sprang så att leran sprutade. Det var underbart att se dem så oerhört lyckliga. Finaste hundarna, vad jag älskar dem alla fyra!

IMG_6640 IMG_6644

 

Idag och ytterligare tre dagar framöver har det varit och blir det desto mer hundfokus än tidigare i veckan. Nu är nämligen Annica Alller på visit och drillar oss i agilityns ädla konst. Idag har Ila fått sköta hundjobbet. Och det har hon gjort med besked. Ni kan ju tänka er Ila efter tre dagars total vila – ja, energin sprutade ur öronen… På mitten var hon ändå sitt lättstyrda, lyhörda och fokuserade jag. Där fick vi till himla fina tyskar, jaakosar, blindbyten, kf, distanshandling och så vidare. På slutet slog hon dock över i total galenskap och jag och Annica kunde bara skratta åt eländet samtidigt som Ila hånglade upp hela mig. Sen bestämde vi att det är jag och bara jag som vet vart vi ska på banan, att Ila inte kan läsa nummerskyltar, att jag inte får bli stressad av galenskapen utan visa lugnt vart vi ska och fullfölja det jag visar. Att ha is i magen och inte jaga på, att farten ju finns där utan minsta påjagning alls. Vi kom också fram till att Ila går att styra på långt håll och att hon lyssnar bra  även på avstånd, att hon är väldigt välutbildad och kan en himla massa och att hon vet precis vad jag menar med mina byten och svängar. Eller Annica kom fram till allt det där och jag mest nickade och sa ja, jo och så är det kanske. Sen körde vi igen och då fick jag ta i med en tydlighet som till ett övertrött skolbarn som behöver stora bokstäver och instruktioner för att förstå och se. Då satte vi minsann även de två sista kombinationerna! Det känns himla bra att få verktyg för hur jag ska köra henne när galenskapen slår till för visst gör den det även på tävling då och då… Och ja, det kan hända att jag hört det mesta av detta förr men det behöver nog upprepas i det oändliga för att det verkligen ska gå in i min lilla hjärna och sen komma ut genom kroppen i form av förtydligad handling och stressminskning.

Så ja, det är vad vi pysslat med idag. Himla trevlig agilitydag och förträffligt roliga kombinationer och banor! Fortsättning imorgon och om min iPhone vill samarbeta kanske jag kan bjuda på film. Försökte idag men det gick totalt åt skogen med de försöken då kameran inte alls var samarbetsvillig. Känns i vilket fall som att veckoslutet bjuder på betydligt trevligare innehåll än veckostarten. Hoppas verkligen det, nu har 2013 liksom använt upp all sin eländeskvot tycker jag.

Kommentera

