Annica Aller med Ila – film

Andra kursdagen idag som har bjudit på riktigt härlig agility. Ila har varit på ett underbart samarbetsvilligt humör och gjort fantastiskt fina saker! Jag har försökt tänka på Annicas uppmaning om att Ila lyssnar jättebra på mig och har huvudet med sig även om hon låter mycket och verkar galen – bara jag inte blir stressad av henne för då strular ju JAG till det för oss trots att det inte alls behövs! Så galenskenet kan faktiskt bedra, huvudet och hjärnan är ofta på plats trots skrik och yvighet. Annica försökte också få mig att fatta att jag måste bli bättra på att tempoväxla mig själv, att springa fort där det behövs men vara iskall och ta det jäkligt lugnt och metodiskt i vissa passager för att få Ila att sätta svängarna så bra som möjligt. INGEN STRESS och farten ska jag överlåta på Ila för den har hon utan min hjälp…. Och så har jag fått lösningen på en jaako åt vad jag alltid tyckt var fel håll på något märkligt vis. Väldigt svårt att förklara men nu har jag iaf fått testa på den svängen även på det viset och fixat den riktigt bra. Nu ska jag bara våga använda den också! Att våga var ännu en av Annicas stora uppmaningar, hon menar att vi har alla verktyg – Ila är välutbildad och vet vad jag menar, jag kan handla henne citat ”skitsnyggt” och så att Annica tydligen blir alldeles rörd (haha) men jag måste VÅGA handla henne som jag har gjort idag för då slappnar både jag och Ila av och kan köra på för fullt och lita på varandra. Så ja, nu ska här friskt vågas och hälften vinnas! =) Det var faktiskt himla bra att Annica fick se både Ilas fina och lättstyrda sida och hennes galna toksida (en stund igår), det gjorde att jag verkligen kunde få hjälp på alla sätt och vis. Så himla nöjd med dessa två dagarna, agility när den är som bäst! =)

Min telefon ville inte alls samarbeta utan valde att fungera någon gång ibland men oftast inte… Det gick troll i filmandet för så fort vi gjort ett felfritt lopp så var det inte filmat, men när vi gjort ett lopp där något blivit fel fanns det på film, haha. Så jag bjuder på det… Ni får kika på oss med en hel drös fel och stora svängar, vi hade roligt och lärde oss massor iaf… =) Kvalitén är usel och stäng av ljudet för det är riktigt mycket skällande…

Nästa kombination körde vi på många olika sätt. Vi bytte sida på hinder 2, både när vi tog det som nr 2 och nr 17. Några gånger skulle vi köra så att vi tog emot hundarna över det hindret och några gånger så att vi skickade dem över det. Vi körde också olika varianter nere i hörnet efter Aet.

Samma kombination som innan med några ändringar. Får till några mindre bra svängar och så hoppar Ila vippen. Så den gör vi om till Ilas förtret. =)

Till sist körde vi en bana med 34 hinder. Både jag och Ila var ju helt slut efter två dagars intensivt agilitydrillande så det blev väl lite sisådär på sina ställen i denna filmade variant. Efter den korta tunneln skulle jag inte skickat henne runt hindret men nu råkade jag visst göra det och sen blev det lite strul där nere närmst kameran vid ett senare tillfälle också. Men strunt samma, det var kul och vi höll ju ändå ihop något så när på denna långa och sista bana. Nu är vi helt färdiga båda två och min rygg och huvudvärk gör ont. Men med mycket alvedon och en stor portion vilja klarar man det mesta…

6 thoughts on “Annica Aller med Ila – film

Kommentera

