Agility, kursdag fyra

Fjärde och sista kursdagen idag. Både folk, fä och hundar var aningens möra… Jag fokuserade på Nys idag och det var riktigt synd att inte Jon kunde var med och köra Kat för det hade varit himla roligt att få se henne också på dessa kombinationerna. Men svårt för mig att köra båda samtidigt… Dock körde jag faktiskt Ila ett pass på förmiddagen då vi höll på med klätterhindren. Ilas kf på balansen är inte riktigt som jag vill ha dem och nu fick jag några tips på hur jag kan rikta mig själv för att få henne att fokusera framåt bättre. Jag vill inte att Ila ska titta på mig när hon gör sitt kf-beteende utan vara riktad framåt och ha fokus på nästa hinder. Har tränat det en del med godisskål men vill ha över det till leksak och till hinder. Fick bla tips om att lägga en tunnel riktigt när balansen för att öka sugen framåt och få henne riktad dit ist för mot mig. Ska testas!

Nys fick träna vippen, vilket gick superfint! Hon har fått in ett bra sätt att ta den, hon springer hela vägen ut, lägger sig eller iaf sänker tyngdpunkten och åker hela vägen ner för att sen springa av den. Det blir lite svårare för henne att hålla sig kvar när hon kommer i väldigt hög fart men hon satte flera högfartare riktigt fint ändå! Så det tar sig! Aet såg också bra ut, Fia hjälpte till att belöna för att få bort fokus från mig. Blir nog superbra med mer träning! Sen ska vi bara sätta fart på projekt ”running” så vi kan komma ut på tävlingsbanorna i agilityklass också, om ett par år eller så…😉

På eftermiddagen körde vi lite handling med framförbyten och förberedande av svängar. Och till slut en hoppbana. När vi alla var lagom trötta. Men den var i alla fall inte på 34 hinder så jag borde väl inte klaga… Ångrar väldigt att jag inte körde Nys på smallhöjd för hon orkade knappt ta sig över hindren när vi körde banan. Hon fick betydligt sämre hoppteknik och det syntes hur trött hon blev av att springa i det tunga ridhusunderlaget (även om detta underlaget är riktigt bra för att va i ridhus är det ändå betydligt tyngre att springa på än på gräs eller matta). Ska muskla på henne lite bättre nu under våren och köra henne i treadmillen på jobb en till två gånger i veckan. Hon måste ju orka och vara stark så att hon håller sig skadefri om hon ska träna såhär mycket agility!

Dagarna för Annica har varit riktigt roliga och vi har lärt oss massor. Det har varit toppen med härliga banor och kombinationer som ökat motivationen för att komma igång på riktigt med träningen nu till våren. Jag hoppas att snön smälter snart så att vi kan börja träna ute också…

Några filmer på lilla pysen, visst är hon fantastiskt duktig!? Det känns ganska overkligt att jag bara har haft henne sen i oktober, när jag tänker på det tycker jag faktiskt att vi har kommit rättså långt ändå!

 

6 thoughts on “Agility, kursdag fyra

  1. Åhh, den kf-positionen har jag tränat med Spunk också! Kul det ska bli att köra balanshinder i helgen🙂
    Och fyra heldagar agility-tjoho med bästaste Aller, förstår att du är mör! Jag var helt färdig efter TVÅ dagar…

    • Japp, fart gillar vi! Sen ska det bara gå att styra också…😉
      Jodå, det är väl på väg att bli bättre och bättre här men det har varit en jobbig tid. Det är liksom så ofattbart att något sådant kan hända…

Kommentera

