SMkval igen – individuellt!

Minsann och efter många om och men kom den sista SMpinnen till oss, men den satt hårt inne! Som vi har kämpat och så många agilitylopp som har strulat på än det ena, än det andra sättet! I Linköping i lördags hade vi äntligen turen på vår sida. Inte skickligheten utan turen och den ska ju någon ha så jag tackade och tog emot…

Förutsättningarna för tävlande var sådär efter en alldeles för rolig fredagsnatt med vin och goda drinkar. Pappa fyllde 60 år och jag hade tänkt att hans firande skulle bli aningens stillsammare än det blev. Dock blev det otroligt mycket roligare än jag tänkt, det var en riktigt fin kväll! Kom i säng vid tre för att på lördagsförmiddagen åka mot Linköping ihop med Christin och hennes Milla. I Linköping väntade Ann-Sofie, Pascal och Kaos som tog med oss ut på en härlig promenad där Ila fick springa bort lite av sin galenskap. Perfekt med eftermiddagstävlingar, det borde finnas fler sådana! Passar mig som nattjobbare alldeles utmärkt! Vi startade tyvärr med agilityklassen och jag blev så oerhört nervös för jag kände att vi hade stor chans att ta sista pinnen, som jag så väldigt gärna ville ha… Himla dumt för det gjorde att jag inte handlade Ila ordentligt och som jag brukar utan blev slarvig och inte tillräckligt på henne. Hon for iväg och ut åt fel håll på flera ställen men klarade sig konstigt nog utan någon vägran. Men hon rev ett hinder så fem fel drog vi på oss. Det var ingen rolig väntan efteråt när jag på liveresultatlistan såg hur vi låg på tredje, sen fjärde och till slut femte plats av 32 startande. 32 startande gav fem SMpinnar och tänk om det förfärliga loppet trots allt skulle ge oss pinnen!? Inte roligt att vara osportslig och önska att resten av startfältet diskar sig men just då kunde den tanken inte riktigt hejda sig (jag brukar verkligen inte tänka så men nu var det för mycket känslor inblandade och jag ska jobba på att bli en bättre människa och aldrig mer tänka på det viset…). Dock spelade ju mina tankar ingen roll utan banan gjorde sitt och diskade 25 stycken. Det blev fyra nollor och därefter tre med fem fel där Ila var den med snabbast tid. Och så var sista SMpinnen i hamn! Puh, vilken oerhörd lättnad! Det känns så underbart skönt och overkligt och häftigt att vi nu är kvalade till vårt första SM! Och att vi kvalat både individuellt och i lag. Är så glad för min fantastiska lilla hund, Ila betyder allt för mig och att vi ska få tävla SM tillsammans är helt underbart! Är så tacksam för alla äventyr vi får ihop!

IMG_7112

Innan jag hunnit smälta SMkvalet ordentligt var det dags för hoppklassen. Den kändes betydligt bättre och säkrare än agilityn trots att vi diskade oss. Kvällen avslutades med den nätta lilla bilturen till Göteborg där vi inkvarterade oss i Sarahs (med Combat) lägenhet. Kungälv bjöd sen på två agilityklasser som gick ganska bra trots fel i ena och disk i andra. Ila kändes fin och lättstyrd och rolig att köra. Dessutom satte hon alla kontaktfält och jag tog mig tid att låta henne stå en halv sekund extra för att bättra på hennes kf-beteenden i framtiden. Hoppklassen var jätterolig, man skulle igenom åtta långa, böjda tunnlar och det gick verkligen undan. Såhär i slutet av helgen var Ila och jag ganska trötta så vi kändes inte så snabba… Fick tyvärr en vägran då Ila sprang utanförandra hindret och runt hela innan hon tog det på rätt håll, då hon läste min handling som att hon skulle runt. Resten gick fint och det var superskoj att avsluta med en springbana och utan att behöva tänka så mycket!

Är väldigt nöjd med helgen! Ila har varit riktigt häftig att köra och jag har försökt handla så gott jag har kunnat… Jag ska bli bättre och bättre i vår, det lovar jag! =)

Idag har vi haft en härlig dag i skogen och sen en liten foto- och lekstund på sjön. Jag älskar att se hundarna så glada och fulla av energi. Älskar också att se dem ligga hoprullade i soffa och korgar såhär efteråt, trötta och nöjda.

IMG_7232 IMG_7332 IMG_7453 IMG_7654 IMG_7668

2 thoughts on “SMkval igen – individuellt!

Kommentera

