Som hund och katt, eller som Kat och katt

En fin liten scen utspelade sig utanför mitt köksfönster när jag åt frukost. En liten scen som fick mig att le stort och bli alldeles varm i hjärtat och bli påmind om det fina med djur och deras samspel. Tänk vad underbara de är och vad olika de kan vara, som hund och katt.

Det jag såg var Kat ute i trädgården, (Ila och Nys vill helst vara inne i sina korgar eller kökssoffan när jag äter frukost, de kan ju gå miste om en smula annars. Kat tänker inte så utan vill helst vara utomhus så många som möjligt av dygnets timmar, alltid händer det något intressant på utsidan) hon hade hittat två leksaker i snön som hon lekte med, hon kastade dem högt upp i luften, fångade dem, kastade iväg dem, sprang till nästa med snabba språng och efter ett dödsskutt högt upp i luften högg hon leksaken i halsen. Det var väldigt underhållande att titta på henne. Men ännu finare blev det när Vilse (katten) som stått och kikat på Kat gick fram och strök sig mot hennes ben mitt i leken. ”Aha, någon som vill leka med mig”, verkade Kat tänka och erbjöd Vilse att kampa med henne eller iaf sätta fart efter henne i leksaksjakten. Vilse förstod ingenting utan ville bara kela och mysa. Han tittade på henne där hon höll på och försökte på nytt stryka sig mot henne. Kat slickade honom då i ansiktet och han buffade tillbaka innan de sakta, sida vid sida gick på en liten tur i trädgården, som på jakt efter nya äventyr med sin bästa vän.

Så oerhört fint att få studera deras samspel. Så gulliga och med sådan respekt för varandra och ändå är de så totalt olika. Vilse förstår inte alls det roliga i Kats lekar och Kat förstår inte hur Vilse kan tacka nej till att få var med i leken. Ändå löser de alla situationer med olikheter så fint och vill så gärna vara tillsammans. Fortfarande så spatserar Kat runt där ute medan Vilse sitter på staketet och kikar ner på henne. De har en fin relation de där två och jag blir alldeles varm i hjärtat av att titta på dem. Tänk vad underbart det är att få dela tillvaron med hundar och katter, jag är verkligen lyckligt lottad. Är dock mindre lycklig över förkylningen som fångat mig i sina klor och gör mig matt, orkeslös, snorig och mosig i hjärnan. Fast jag ska försöka trotsa den och träna ett par timmar i Hässlesholms Hundcenter i eftermiddag ihop med Emma. Jag hoppas jag orkar…

IMG_4478

 

Bild på Vilse och Kat från i somras.❤

One thought on “Som hund och katt, eller som Kat och katt

Kommentera

