Hundigt och ohundigt…

Blev tillfrågad om jag hade något bra hundfoto som skulle kunna passa till Kingsmoors nya foderpåsar. De valde ett på Nys och såhär blev resultatet. Min fina lilla Havfisk! 540846_4455386393298_338455997_n

Kurs för Mia ikväll och det var en en helt annan hund jag hade med mig nu än den okoncentrerade ”jag vill nog hellre valla hästarna i hagen än köra agility” – hunden jag hade med mig i höstas. Då var det en kropp, fyra ben och ett huvud nästan totalt frånkopplat från varandra eller i alla fall med stora kommunikationssvårigheter. Detta har vi  jobbat på under vintern och idag blev det så oerhört tydligt hur mycket hon faktiskt utvecklats. Både i agilityn och i ”runtom:et”. Idag var det en border collie utan tjuvstarter, med totalt fokus på uppgiften, med tighta svängar och snygg hoppteknik (åtminstone i 90% av hoppandet). Bredvid kombinationen visade hon ett nyfunnet lugn och en plötslig fallenhet för platsliggning där hon låg blickstilla och lös under banvandring och pratstund. Några snygga lydnadsskills och ett par fina slalom, bra kamp och sen lugn igen. Heja Kakan! Det händer minsann grejer hos den där hunden! Ikväll var hon värd alla lovord i världen och en höjning till skyarna!

Annars är jag för tillfället mest lycklig över att min fina vän Maria är i Sverige i nästan två veckor och för att fira detta startade vi med en utflykt till Höganäs för gamla minnens skull. Lunch i saluhallen kan rekommenderas till alla som har vägarna förbi denna skånska ort. Underbart god lunch gör sitt till för att ge högsta betyg till stället och för dagen, sällskapet likaså, men det är lokalerna i det gamla bruket som bidrar med det där lilla extra och sätter saluhallen på listan över måsten och ”hit måste vi komma fler gånger”. Det är en speciell känsla att traska omkring inuti och runt de gamla ugnarna och sen sitta och äta ovanpå dem. Mer om stället finns att läsa här http://hoganassaluhall.se/?page_id=115 IMG_7539

Kommentera

