Tävlat klass 1

Jag fortsätter med den höga hastigheten och minimala vilan och känner mig just nu mest som ett stort svart hål. Fredagens jobbkväll blev sen och det blev inte många timmars sova i stordjurs jourrum innan det var dags att kasta sig i bilen och till Eslöv där det vankades dubbbel klass 1. Eslöv bjöd på fin organisation, fint väder med strålande sol och trevliga agilityvänner. Efter tävlingen stal vi en timmes sömn i ett annat jourrum och sen har det jobbats både lördag- och söndagnatt. Tror jag vet hur det känns att var hundra år gammal nu i alla fall för varken huvud eller kropp hänger med utan krämpor gör sig påminda både här och där. Men tävlade gjorde vi i varje fall, med en ganska lugn känsla i kroppen ändå. Kände mig lite stressad när starterna och banvandringarna nästan krockade men annars var jag ganska fokuserad ändå. Klass 1 kräver liksom inte lika mycket av mig som klass 3 gör.

Nys tävlade två hoppklasser och det gjorde hon med den äran. Hon är väldigt fin och rolig att köra, hon är snabb och tar gärna egna initiativ men är samtidigt snäll och gör oftast vad jag ber henne om. Med tanke på att jag bara haft henne i fem månader är hon nästan overkligt bra! I första hopploppet var hon lite ofokuserad i starten efter att två hundar slagits precis bredvid, tror att hon tittade ditåt och missade då första hindret. Sen var platta tunneln av den varianten med tungt släp och sådana har vi knappt tränat utan hållit oss till Halmstads lätta platt i vinter, så den gick hon inte igenom förrän på andra försöket. Annars gick det fint och fort genom resten av banan. Kanske inte med riktigt det trycket jag önskar och vet att hon har men med tanke på att det var hennes utomhusdebut och andra tävling någonsin var det riktigt bra ändå.

Nästa hoppklass var en tekniskt svårare och därmed roligare bana. Funderade på om jag skulle våga bakombyta på slalom och planerade flera blindbyten, bakombyten på hinder har vi knappt tränat, så det kan hon inte (trodde jag). Tyvärr ställde platten till det här också och Nys gick inte igenom så jag skickade på hindret innan igen för att få fart (och diskade oss) sen gick hon som tåget. Hon kom låååångt framför mig och hade så fint drag på tunnlarna, men i och med att jag hamnade efter fick det bli flera bakombyten istället för blindbyten, och se fantastiska lilla Nys hon bara fattade och gjorde rätt! Hon är så otroligt härlig och vilken attityd hon har – alldeles underbar! Att köra Nys är liksom inte som att köra en klass 1 hund utan som att köra en betydligt mer rutinerad hund, vilket är riktigt häftigt. Dock ska vi träna på tung platt tunnel för det är ju hemskt onödigt att diska ut sig på en sådan bagatell. Och så ska vi ta krafttag vad gäller rc så att vi kan debutera i agilityklass innan hon är femton…

Nys andra hopplopp kan ni kika på här

Kat körde fyra lopp under dagen där de två första var bäst. Först ut var en enkel agilityklass som hade däcket som första hinder, vilket vi såklart aldrig tränat. Men det satte hon som en smäck, hon låg lugnt och fint i starten och hon kändes fokuserad och lugn hela loppet igenom, tog sin kf och slalom och ja, gick riktigt fint. Fick tio fel, en rivning och en vägran då jag drog henne förbi ett hinder. Därefter en hoppklass där Jon körde henne. Även här gick hon fint men med en disk. Jon hinner lite längre och hinner trycka på henne bättre, då hoppar hon snyggare och drar inte upp bakbenen.

Innan tredje starten blev det väldigt stressigt och jag fick springa iväg och hämta Kat i bilen, springa till start och sen in. Inte optimalt för henne… Hon taggade på hunden innan henne, började skälla och kändes väldigt spänd i kroppen. Så när det var vår tur ville hon inte ligga still i starten. La om och startade inte henne förrän hon låg någotsånär stabilt. Så det får jag ge mig själv lite cred för, jag blir väldigt stressad av att starterna tar tid och av att hunden inte vill sitta eller ligga still. Jag måste träna mer starter för att känna mig säker där och så måste jag själv vara lugn och tänka att det får ta den tid det tar och aldrig starta dem om de ändrar position. Här hoppade Kat balansen så jag diskade oss och tog om, då satt kf fint. Sist ut var samma hoppklass som Nys kört. Här gjorde hon dagens finaste slalom. Jag ångrar lite att jag inte hade leksak med in på banan och belönade henne efter slalom faktiskt! För sen hann jag inte riktigt med på den långa rakan och Kat har inte lika bra släpp som Nys så Kat började skälla och sprang förbi hinder. Så slutet blev lite tokigt. Men hon var ändå fin och höll sig till mig utan några tankar på att smallhundarna körde på banan bredvid, vilket ju är ett stort framsteg. Jag ska tänka om lite vad gäller uppvärmning och hålla henne ifrån starten så länge som möjligt för att hon inte ska stressa upp sig. Hon var som sagt inte alls stressad eller påverkad av de andra hundarna vid första starten utan då kunde hon gå fot och köra lite lydnad vid framhoppningen, hon kunde titta på de andra utan att bli galen. För jag tror att jag måste ha henne lugn och öppen i huvudet om hon ska klara banorna sen, hon får inte knyta ihop sig och bli stressad, jag känner skillnaden direkt och då både hoppar hon sämre och blir svårare att påverka med handlingen samt att hon lättare blir frustrerad på mig. Så där har vi något att fundera och jobba på! Jag är ändå supernöjd med henne och hon har utvecklats något enormt det senaste, det ska bli riktigt skoj att tävla henne mer i sommar!

543771_10151347277042927_1880055842_n

Sofia på http://www.photografia.se/ fångade Kat på bild under tävlingen! Fina lilla Kat!

Kommentera

