Uteagility

Första agilityträningen på klubben för i år genomfördes i strålande sol med tre lyckliga hundar. Byggde ett slut från en tävling jag och Ila körde i vintras där vi inte riktigt fick till det. Nu fick vi till det betydlig bättre i varje fall. Fast Nys satte kombinationen bättre än Ila… Ska bli hemskt spännande att se vad det blir av lilla Nys! =)

Jag har funderat över och skrivit ner några av Ilas svagheter i agilityn och börjat träna på dem separat för att se om vi kan förbättra oss lite nu inför tävlingssäsongen. Så idag körde vi slutraka med ”fram, fram, fram” (först lite klurig kombination sen släpp på tre hinder med långa avstånd på en raksträcka). Efter några repetitioner ökade hon farten avsevärt. Väldigt trevligt att se! En annan svaghet vi dras med är att Ila inte alltid vet vilken sida hon ska svänga åt efter en lång tunnel, eller särskilt inte efter en platt tunnel. Ibland spelar det inte ens någon roll om jag bakombytt eller är kvar på samma sida, om jag kallar jättehögt eller inte, hon chansar ändå. Vi har tränat det här ganska mycket i perioder menhon tycker ändå att det är svårt. Fortsatte på det idag helt enkelt! Och kommer få träna det många fler gånger för att få henne riktigt säker.

Nys fick lite slalomträning och attans vilket slalom hon har! Det känns som att det är betydligt snabbare än Ilas! Tror jag måste klocka bådas någon dag…. Sen fick hon träna på platten och idag satte hon alla försök, så 100% lyckade repetitioner. Det gillar vi! Hoppas att hon kan hålla detta i minnet till alla framtida tävlingar!

Kats slalom var också alldeles fantastiskt fint! Jag kunde skicka in henne från långt avstånd och köra några riktigt svåra ingångar, hon satte alla och höll sig riktigt låg (inget högt huvud) och hade fin teknik. Alla tre fick också träna starter, stadga är inte min starka sida för det är ju så otroligt tråkigt… Men jag vill samtidigt kunna lita på att hundarna sitter kvar i starten tills jag placerat mig så idag blev det massor med startträning och massor med belöning för att sitta kvar. Får väl se om det håller på tävling sen också…

Ser fram emot massor med sådana här fina träningar i vår och sommar – sol, glada hundar och härlig agility gör att jag glömmer bort allt jobbigt och blir pepp och full av energi.Underbart! =)

IMG_7738

6 thoughts on “Uteagility

    • Ja, tänk så glad jag är att hon kom till mig, fina lilla Nys! =) Får ge cred för det där slalomet till Caisa, hennes första matte! Jag har bara fortsatt på den slalomgrunden hon redan lagt, fått ihop det till 12-pinnar och utmanat med olika ingångar och tränat utgångar! Nu ser det riktigt fint ut och Nys älskar att kasta sig fram mellan pinnarna så fort som möjligt! =) Roligt att du också tycker att det ser fint ut!❤ Måste, måste klocka henne och jämföra med Ila!! =)

  1. Låter som en superhärlig och strukturerad träning!🙂 Just det där med strukturerad känner jag att jag själv brister lite i… Men det blir väl lite så när hunden helt plötsligt förstår vad agility handlar om, lite svårt att ställa om från traggel till riktig träning😉

    Älskar bilden! Nys smälter verkligen in, svårt att se hur hon inte kan ha varit en del av din fina flock🙂

    • Jag brukar faktiskt inte vara särskilt strukturerad alls. Men jag har väl tvingats att få lite mer ordning på det hela sen jag fick Nys för det är ganska mastigt att ha tre duktiga hundar i full träning. Det gäller att ha lite koll på vad var och en av dem behöver träna på och sen få till något bra för dem allihop. Så jag har väl blivit lite mer planerande och tänkande på senaste tiden… =)

      Och Nys ja, henne skulle jag inte klara mig utan!❤ Roligt att du gillar bilden! =)

Kommentera

