Oxelösund

I helgen fick jag äntligen den där peppiga och härliga agilitykänslan som jag väntat på, den som lyst med sin frånvaro på nästan varenda tävling i vinter. I Oxelösund kändes tävlandet roligt igen, det var mestadels soligt och fint väder så att jag slapp frysa halvt ihjäl och de flesta banorna var roliga, fartiga och flytiga, vilket säkert bidrog till den härliga känslan. Sällskapet i form av Jon, Jenny, Malin och hennes son Adam på fyra månader (och våra åtta hundar) bidrog också till den trevliga stämningen. Vi bodde i ett jättegulligt torp och hade det riktigt bra. Såhär fint var det!

bild-10

Lördagen bjöd på fyra lopp där Ila och jag tog oss runt i båda hopploppen men diskade oss i båda agilityloppen (dock med bra känsla och kf trots disk). Första hopploppet gick fint ända fram till slutet där jag inte hann med ett blindbyte. Det ledde till att jag istället fick göra tre bakombyten efter varandra, det bliv vingligt och vi tappade massor med fart. Dumt men strunt samma, vi tog oss igenom med en nolla och jag var så glad över att ha brutit disktrenden! Vi kom på åttonde plats och fick SMpinne på det där allra första loppet på nya kvalperioden. Vilken härlig start på ”nya” året! Andra hopploppet gick jättefint, Ila var superhärlig att köra. Men när jag skulle skicka henne på slalom fick hon någon knäpp och snurrade istället sjutton varv och verkade undra om jag menade att hon skulle gå slalom mellan mina ben eller vad i hela världen jag menadenär jag sa slalom. Nästan lite komiskt mitt i allt. Vi borde verkligen fått minst en eller två eller sju vägran på slalom men vi fick inte en enda. Dock fick vi en oerhört dålig tid, tror till och med att vi hade tidsfel. Inte var dag det händer! =)

Lördag kväll var vi alla trötta och hungriga och for till en grekisk restaurang i Nyköping för lite mat ihop med vårt gäng samt Carina och Jimmie Jongen och Jonas Erlandsson. Mycket trevligt och jag fick skrattkramp i magen. Det var kanske den skrattkrampen som höll i sig till dagen efter!? För på söndagen fick jag så otroligt ont i magen att jag knappt kunde stå på benen. Jag gick banan och kallsvettades och skakade i benen. Inte roligt.Dumt nog valde jag att starta Ila ändå, jag borde antingen flyttat fram oss eller låtit Jon köra henne. Menmen, det blev en klockren disk efter en raksträcka som avslutades med en svårighet, jag kunde ju knappt springa… Magontet gav med sig lite framåt dagen och i agilityklassen tänkte jag verkligen inte låta det påverka mig längre. Så jag sprang ändå och försökte fokusera till 100%. Och det gick, Ila var superfin med snygga kf. Dock tog hon en ny snurr innan slalom… Carina trodde att den där snurren plus vinglet kostade oss minst en sekund. Retligt… Menmen, vi kom ändå på en sjunde plats med SMpinne och det är jag väldigt nöjd med!

Två SMpinnar efter första helgens tävlande känns riktigt fint (och nollan med lite tidsfel känns också bra, vi tog ju oss runt)! Hoppas att vi kan hålla kvardenna känslan nu och att Ila och jag hittar fokuset tillsammans ännu mer, att vi vågar springa på och ge fullt ut och att vi får bort de där osäkerhetssnurrarna innan slalom. Agility är ju riktigt roligt ibland…😉

IMG_8739

One thought on “Oxelösund

Kommentera

