Valptitt och agilityspring

Titta vilka fina små bebisar jag varit och kikat på! Så söta att man blir valpsjuk i hela kroppen! Det bästa är att jag kan åka och kika på dem snart igen för de blir bara sötare och sötare. Om ni inte blir mätt på valpbilder här kan ni kika in hos Crissi som är den lyckliga uppfödaren. http://pippisvalpar.hemsida24.se/IMG_9022 IMG_9027 IMG_9095 IMG_9187

 

Från valpmys till agilityspring. Jobbade natten och åkte direkt till Råådalen och deras tävling. Dags för lite klass ett. Väldigt trött och magont på det var väl inte bästa förutsättningarna men jag laddade på ändå. Nys först ut som satte ett bra lopp, där var väl några svängar som kunde varit bättre och ett bakombyte som kunde varit ett framförbyte. Men Nys gick finfint och känslan var på topp trots min kropps protester. Vi kom tvåa med pinne på det loppet. Slagna av en STOR jakt springer spaniel. Det märks faktiskt en väldig skillnad sedan de nya reglerna med medium upp till 45 infördes. Det går liksom snabbare för en hund som är 45 än för en hund som är 36. Sen kanske det är bra med lite fartpress i medium, vad vet jag…

Nys andra lopp var hennes debut i agilityklass. Hon är egentligen inte alls färdiga med sina running contacts. Men nu testade vi på hur de var på tävling iaf. Fick bästa uppladdningen på kurs hos Mia igår där Nys flera gånger satte balansen i en rasande fart med grymma kf, sådana där som man får gåshud av. Men det höll inte idag, hon sprang inte fullfart över balansen och hon tog ett skutt över kf. Det kommer ta lite tid för henne att vänja sig vid olika balansbommar. I övrigt ett bra lopp med fina kf på vipp och A. Så en femma fick vi med oss, tror vi kom sjua.

Kat, min lilla Kat, hon gick som en dröm idag! Så galet fin var hon! Jag värmde upp med att köra lite lydnad och sen låta henne ligga ner med huvudet vänt från banan och köra korta koncentrationsövningar som nostarget (”tryck” och ”håll”) och ”plats” (hakan i backen). När de välkomnade in oss på banan gick vi lugnt in och då taggade hon såklart direkt. Men så himla skönt att ha henne sådär lugn och fin innan start! Detta ledde också till att hon var mjuk i kroppen och huvudet i båda starterna, hon hoppade mjukt, lyssnade på min minsta vink och gick så oerhört fint! Dock kallade jag henne innanför ett hinder i agiltiyklassen -måste lära mig hur känslig hon är! Fina kf och det är jag glad för. I hopp kom hon rätt in i slalom men jag blev stillastående, då blev hon osäker och gick ur. Så synd! Sen rev hon sista hindret när hon fick syn på leksakslådan, haha. Men hon var underbar att köra!

Så jag är mycket nöjd med dagen! Nu är jag hemma och har sovit i tre timmar. Känner mig som överkörd av tåget, helt matt och sprängd i bitar, ont överallt. Men det kan det vara värt! Har jag sagt att det här med agility är roligt igen, riktigt roligt!? Känslan är på topp nu och jag hoppas att den håller i sig hela helgen!

Kommentera

