Om en härlig tävling i Sjöbo

Tre dagar i Sjöbo låter kanske inte särskilt spännande. Och kanske var jag inte superladdad heller med tanke på jobb natten till torsdagen då jag tävlade med Nys och Kat och sen sova några få timmar. Men vet ni vad? Jo, att tre dagar i Sjöbo kan vara riktigt fantastiskt superroliga och jättepepp! Minsann var det så! Det var härlig stämning, roliga och fartiga banor, trevligt sällskap, duktiga hundar, bra organisation, fint väder och kul festande på kvällarna. Ja, det var en riktigt härlig tävling helt enkelt.

Ila skötte sig över förväntan och det känns äntligen som att vi börjar hitta varandra på plan, vi jobbar mycket mer tillsammans nu än tidigare. Hennes bästa lopp var nog det förstahopploppet på fredagen, där gick hon så fantastiskt fint att jag bara njöt och sprang. Dock missade hon en kort tunnel för att jag sprang i sidled för att placera mig för nästa svårighet. Ila tog hindret istället och det blev en disk. Men allt det svåra satt och det loppet kändes som ett vinnarlopp!

Resultatmässigt var bästa loppet lördagens agilityklass där vi kom tvåa av ca 60ekipageoch tog vårt andra agilitycert. Det var riktigt fint att sätta det loppet och komma tvåa efter Hasse som just i det loppet kördes av Mia istället för av Jon.Näst bästa resultat var söndagens hoppklass där vi kom sexa. Kändes som att vi sprang i sirap på slutet, men är jättenöjd med nollan för det var en rättså svår bana med massor av runtom och krokar och  svårigheter.

Laget kom tvåa i två av hopploppen och vi plockade därmed två SMpinnar. Lag är lite extra roligt att köra för det är så mycket pepp i luften, så mycket påhejande och manspringer för allt vad man är värd. Dock var helgens lagbanor lite svårare än tidigare laglopp jag kört så här fanns lite mer att klura på. Fast kul ändå!

Ila och jag satte målet om att ta oss runt i mer än 50% av loppen under de tre dagarna. Av 12 lopp satte vi fyra nollor, två femfelare och en tiofelare. Fem lopp blev disk men av dem kändes i alla fall tre som riktigt bra lopp. Tre av diskarna kom första dagen, därefter blev det bara en disk om dagen. Så jag är supernöjd! Nöjd är jag också med att starternaäntligen börjar fungera. Jag har stoppat magen full med is och börjat andas lugnt i starten. Reser Ila sig går jag tillbaks och sätter om henne. Hon får inte starta om hon står upp utan nu är det sitta som gäller. Jag blir inte arg eller irriterad, går bara lugnt tillbaks och sätter om. På Rönnes inoff satte jag om henne typ sjutton gånger, i Oxelösund typ sjugånger och på denna tävlingen satte jag högst om henne två gånger. En gång reste hon sig för att direkt sätta sig själv igen, så där tänktehon alldeles rätt min duktiga lilla hund! Är så glad att detta börjar fungera för nu kan jag lämna henne längre och förbereda mig bättre för loppet utan att behöva hetsa iväg för att hon håller på att tjuva. Heja mig som börjat ta tag i detta och som håller mig lugn och heja Ila som köper det och får en bättre start i loppen. Så heja oss! Ja, heja oss som nu efter två tävlingar på nya kvalåret har två SMpinnar i hopp och två i agility och därmed är halvvägs till SM 2014. Känns ju nästan overkligt bra…

IMG_8823IMG_8971IMG_8981

Kommentera

